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Public Policy Issues Arising from the Auto Parts Business Relationship Shift in Next-Generation Automotive Industry PreviewDownload 2012.11.29

It is expected that a significant change will occur in auto parts business relationship thanks to the emergence of eco-friendly cars and smart car. It means that the powertrain changes completely, leading to the replacement of the engine parts with new parts. Because of their different characteristics of various electrical components underlying the smart vehicle from the existing machines, electrics and electronics manufacturers would become major suppliers.

As a result, it seems that the emergence of next-generation vehicles such as green cars and smart car will bring about drastic change in the auto parts business relationship.

This study strive to present a desirable form of business relationship by considering the characteristics of the next generation of automotive parts, based on the type of business relationship which has been presented in the existing theory.

In the auto parts of eco-friendly vehicles, the characteristics of the product architecture and the importance of the motor make it more likely that in-house production car maker and subsidiaries would be done.

In case of secondary battery, a high level of expertise is required while related industries are already developed. In this regard, parallel trade cooperation would be desirable. For other electrical equipment such as inverters, it would also be desirable to induce cooperation agreement in horizontal in a way to secure technical capabilities by specializing in these areas of some of the existing electrical equipment manufacturers. For ECU, subsidiary deal is suitable as it is integrated product architecture that is responsible for control of the system and has a close relationship with customers.

In the case of next generation auto parts, it seems that a rise to global market leader would be determined depending on how to make an effort in the future. First, parallel trade relations in areas such as motor, secondary battery the automotive semiconductors would result in development of global a super-sized automobile parts manufacturer. Therefore, government should actively support small and medium sized enterprises to expand into new business areas or create of their business. In order to fully support the collaborative research between IT and related parts manufacturer specializing in automobile manufacturers it is necessary for government to put a priority on the consideration of such the collaboration the course of the excavation task.

In the areas of next-generation automotive, notably, a smart car, there might be the apperance of various items that small and medium enterprises require. In supporting IT integration of the automotive industry, it is necessary, not only to expand the range of their support, also strengthen cooperation with manufacturers of finished vehicles and large parts. It is also required to expand a function to exchange and provide information for auto parts manufacturers and IT companies to participate in the field of next-generation automotive parts exchange and provision of information. In addition, it is necessary for more broadened measures to discover a variety of automotive IT products, and help consumers in conjunction with product.

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주체 : 산업연구원

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  • 학력
    • Osaka Prefecture University (Ph.D)
    경력
    • 2021.06 - 현 재 제22대 산업연구원 원장
    • 2017.10 - 2019.05 대통령비서실 중소기업비서관/중소벤처비서관 비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업
    • 2015.04 - 2017.10 한국중소기업학회 부회장
    • 2015.03 - 2017.02 한국산업조직학회 감사
    • 2009.03 - 2017.10 한국동북아경제학회 이사
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월간 KIET 산업경제 코로나19 발생 이후 제조업 고용 변화: 중간 점검

코로나19 발생 이후 대부분의 고용 관심사가 항공 및 여행서비스, 음식·숙박 서비스 등 주로 서비스 업종에 집중된 상황에서 본 연구는 최근 그 중요성이 강조되고 있는 제조업의 고용변화를 살펴보았다. 분석에 따르면, 코로나19 이후 제조업 고용은 비교적 큰 충격 없이 빠르게 회복하는 모습을 보이고 있다. 제조업 고용은 서비스업에 비해 큰 충격 없이 유지되고 있고, 코로나19 직후 2020년 상반기에 약간 하락하였지만 하반기부터 회복 추세를 보이고 있으며, OECD 주요국의 제조업과 비교하여도 일본과 함께 고용 충격이 비교적 작게 나타나고 있다. 그러나 전반적으로 양호한 고용 성적에도 불구하고 제조업 내 특성 별로는 차이가 나타나는 것으로 보인다. 종사상 지위 별로 보면, 임시·일용직, 고용원이 있는 자영업자에서 고용 충격이 상대적으로 크게 나타났고, 상용직과 고용원이 없는 자영업자는 큰 충격이 없는 것으로 나타났다. 제조업 규모별로는 300인 이상의 경우 코로나 발생 초기 약간의 충격 이후 고용이 빠르게 반등하면서 코로나 이전보다 고용이 더 증가한 반면, 이보다 작은 규모의 제조업체들의 경우 고용 회복이 더디게 나타나고 있다. 고용의 중장기, 단기 추세선을 비교한 결과 제조업 업종에 따른 차이를 보였다. 코로나 발생 이전 3년간의 추세선을 2020년 1월부터 연장한 선과, 2020년 1월부터의 실제 자료를 이용한 단기 추세선을 비교한 결과, 의약품은 코로나19 발생 이전부터 시작하여 코로나19 발생 이후에도 견조한 증가세를 유지하고 있으며, 전자부품·컴퓨터, 기타운송장비, 가구는 코로나19 이후 오히려 고용 추세가 개선되었다. 그러나 다수 업종은 코로나 발생 이후 고용이 하락하였는데, 특히, 비금속광물, 1차금속, 금속가공 분야나 인쇄·기록매체 업종에서 하락이 상대적으로 크게 나타났다.

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