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KIET Industrial Economic Review

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The Growth Potential of B2B Travel Technologies in Korea PreviewDownload 2023.10.31

# B2B travel technologies
A 2019 Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) report on the future of tourism highlighted changes in travel demand and supply due to technological advances as important trends shaping the future of tourism. The report stressed the need for suppliers in the industry to actively respond to these trends, especially as technological innovations such as digital platforms, the Internet of Things (IoT),  artificial intelligence (AI), and virtual reality (VR) are expected to change the tourism experience significantly.

Many of the report’s OECD predictions are now coming true, as demographic change and an evolving social structure along with advances
in digital technology are now driving change on the supply side of the tourism industry. On the demand side, we can observe increasing levels of diversification and personalization in tourism behavior with the emergence of new younger consumers (gen Z) and now more active seniors. There are many new products, services, and delivery methods using AI, big data, and immersive technologies to respond to new, more diversified demand. In particular, the rise of online travel agencies (OTAs), coupled with the use of digital technology, has led to the rapid spread of platform-oriented transactions.

More intensive use of digital technology and the increasingly popularity of platform-oriented transactions have not only led to new convergence between formerly divergent technologies and industries — spawning entirely new lines of business in the process — they have altered the fabric of the tourism industry ecosystem. In this article, we describe what businessto-business (B2B) technologies are and the implicationsfor policy carried by our findings.

Travel-tech, a portmanteau of travel and tech-nology, refers to ICT travel services that are more advanced than traditional online platform
services such as OTAs.

The advent of travel-tech can be traced back to the early 2010s, when tourism startups first emerged based on business models differentiated from existing tourism services. Traditionally, tourism has been a business-to-customer (B2C) industry, where potential travelers interact with service and product providers on a face-toface basis. The internet and mobile revolutions saw travel agencies move their offerings online, but this did not fundamentally change the B2C nature of the business. Travel-tech companies have also digitized their service offerings with more advanced technologies than online travel agencies, but many remain in the B2C sector, where most customers are travelers themselves. The uneven weighting of the distribution of B2C and B2B companies in travel sector is evident in a list of 250 travel tech startups published by Skift in 2016. An image from the report is reproduced as Figure 1. B2B firms are in red and B2C firms in green. The size of the circles represents relative revenues. 

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주체 : 산업연구원

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  • 학력
    • Osaka Prefecture University (Ph.D)
    경력
    • 2021.06 - 현 재 제22대 산업연구원 원장
    • 2017.10 - 2019.05 대통령비서실 중소기업비서관/중소벤처비서관 비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업
    • 2015.04 - 2017.10 한국중소기업학회 부회장
    • 2015.03 - 2017.02 한국산업조직학회 감사
    • 2009.03 - 2017.10 한국동북아경제학회 이사
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월간 KIET 산업경제 코로나19 발생 이후 제조업 고용 변화: 중간 점검

코로나19 발생 이후 대부분의 고용 관심사가 항공 및 여행서비스, 음식·숙박 서비스 등 주로 서비스 업종에 집중된 상황에서 본 연구는 최근 그 중요성이 강조되고 있는 제조업의 고용변화를 살펴보았다. 분석에 따르면, 코로나19 이후 제조업 고용은 비교적 큰 충격 없이 빠르게 회복하는 모습을 보이고 있다. 제조업 고용은 서비스업에 비해 큰 충격 없이 유지되고 있고, 코로나19 직후 2020년 상반기에 약간 하락하였지만 하반기부터 회복 추세를 보이고 있으며, OECD 주요국의 제조업과 비교하여도 일본과 함께 고용 충격이 비교적 작게 나타나고 있다. 그러나 전반적으로 양호한 고용 성적에도 불구하고 제조업 내 특성 별로는 차이가 나타나는 것으로 보인다. 종사상 지위 별로 보면, 임시·일용직, 고용원이 있는 자영업자에서 고용 충격이 상대적으로 크게 나타났고, 상용직과 고용원이 없는 자영업자는 큰 충격이 없는 것으로 나타났다. 제조업 규모별로는 300인 이상의 경우 코로나 발생 초기 약간의 충격 이후 고용이 빠르게 반등하면서 코로나 이전보다 고용이 더 증가한 반면, 이보다 작은 규모의 제조업체들의 경우 고용 회복이 더디게 나타나고 있다. 고용의 중장기, 단기 추세선을 비교한 결과 제조업 업종에 따른 차이를 보였다. 코로나 발생 이전 3년간의 추세선을 2020년 1월부터 연장한 선과, 2020년 1월부터의 실제 자료를 이용한 단기 추세선을 비교한 결과, 의약품은 코로나19 발생 이전부터 시작하여 코로나19 발생 이후에도 견조한 증가세를 유지하고 있으며, 전자부품·컴퓨터, 기타운송장비, 가구는 코로나19 이후 오히려 고용 추세가 개선되었다. 그러나 다수 업종은 코로나 발생 이후 고용이 하락하였는데, 특히, 비금속광물, 1차금속, 금속가공 분야나 인쇄·기록매체 업종에서 하락이 상대적으로 크게 나타났다.

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