KIET Monthly Industrial Economics
The South Korean battery industry is navigating a period of significant difficulty. Corporate performance has deteriorated sharply in the wake of the so-called “EV chasm,” a period in which the adoption of electric vehicles (EVs) has slowed. Global market share is trending downward, and the United States has rolled back policies that support EV adoption even as Korean firms pursue massive investments in EV and battery production stateside. These three factors are causally interlinked.
First, even as overall EV demand has contracted, relative demand for cost-effective, mid-to-low-range EVs has expanded. This phenomenon has meant that Chinese-made lithium iron phosphate (LFP) batterymakers have gained market share, while demand for Korea's ternary batteries has declined. Second, the EV chasm has been most severe in Europe, where EV and battery sales plummeted in countries that rolled back their subsidy programs, with the drop occurring immediately after the policy changes took effect. EVs are still more expensive than their internal combustion engine (ICE) counterparts, and government subsidies have been essential to bridging the price gap; the elimination or reduction of these subsidies in many countries has had a direct impact on battery demand. Third, the passage of the One Big Beautiful Bill Act (OBBBA) in the US brought an end to the EV purchase tax credit. This too will inevitably have a negative impact on the Korean battery industry. In Europe, EV sales fell by 27 percent in Germany and three percent in France after those countries rolled back their EV subsidies; the US market is highly likely to follow a similar path. Furthermore, even the Advanced Manufacturing Production Credit (AMPC) — which remains in effect — will be negatively affected, because if declining sales lead Korean firms to cut production in the US, the value of their AMPC benefits will decline in sync. However, the OBBBA also made it much more difficult for Chinese firms to enter US supply chains and benefit from the AMPC, meaning a European-style loss of market share to China is unlikely.
To overcome this confluence of challenges and build on past successes, what measures should the Korean battery industry take? The most urgent task is undoubtedly to stimulate a recovery in the EV market by enhancing battery performance and lowering costs through technological and process innovation. This paper, however, proposes a complementary strategy: to proactively create and capture new sources of demand beyond the EV sector. Military drones and humanoid robots are prime examples. These emerging sectors share three key characteristics: they are poised to evolve into massive markets, are central arenas in the US-China technology rivalry, and, most importantly, they require high-performance batteries. Thus, they hold immense market potential for Korean companies.
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코로나19 발생 이후 대부분의 고용 관심사가 항공 및 여행서비스, 음식·숙박 서비스 등 주로 서비스 업종에 집중된 상황에서 본 연구는 최근 그 중요성이 강조되고 있는 제조업의 고용변화를 살펴보았다. 분석에 따르면, 코로나19 이후 제조업 고용은 비교적 큰 충격 없이 빠르게 회복하는 모습을 보이고 있다. 제조업 고용은 서비스업에 비해 큰 충격 없이 유지되고 있고, 코로나19 직후 2020년 상반기에 약간 하락하였지만 하반기부터 회복 추세를 보이고 있으며, OECD 주요국의 제조업과 비교하여도 일본과 함께 고용 충격이 비교적 작게 나타나고 있다. 그러나 전반적으로 양호한 고용 성적에도 불구하고 제조업 내 특성 별로는 차이가 나타나는 것으로 보인다. 종사상 지위 별로 보면, 임시·일용직, 고용원이 있는 자영업자에서 고용 충격이 상대적으로 크게 나타났고, 상용직과 고용원이 없는 자영업자는 큰 충격이 없는 것으로 나타났다. 제조업 규모별로는 300인 이상의 경우 코로나 발생 초기 약간의 충격 이후 고용이 빠르게 반등하면서 코로나 이전보다 고용이 더 증가한 반면, 이보다 작은 규모의 제조업체들의 경우 고용 회복이 더디게 나타나고 있다. 고용의 중장기, 단기 추세선을 비교한 결과 제조업 업종에 따른 차이를 보였다. 코로나 발생 이전 3년간의 추세선을 2020년 1월부터 연장한 선과, 2020년 1월부터의 실제 자료를 이용한 단기 추세선을 비교한 결과, 의약품은 코로나19 발생 이전부터 시작하여 코로나19 발생 이후에도 견조한 증가세를 유지하고 있으며, 전자부품·컴퓨터, 기타운송장비, 가구는 코로나19 이후 오히려 고용 추세가 개선되었다. 그러나 다수 업종은 코로나 발생 이후 고용이 하락하였는데, 특히, 비금속광물, 1차금속, 금속가공 분야나 인쇄·기록매체 업종에서 하락이 상대적으로 크게 나타났다.
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국내 대기업 움직임??
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경제전문가가 알려드립니다!
(산업연구원 박상수 실장)
