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KIET Monthly Industrial Economics

Industry Focus
Current state of social commerce and the corresponding tasks 2015.12.10

Social commerce is a kind of electronic commerce that prompts transactions of goods and services by using social network services. Social commerce started to spread as Groupon began to provide joint purchase services by using social media. In Korea, it began in earnest as Groupon advanced into the Korean market and Ticket Monster started to provide social shopping services in 2010. The market has then grown 360% on annual average recording sales of 5,500 billion won in 2014. Currently the social commerce market in Korea is led by three social commerce companies including Coupang, Tmon and WeMakePrice. The competition between the three companies has been getting fiercer to strengthen their grip on the market as the market scale is growing. The three social commerce companies are working on advancement into overseas markets while enhancing quality of services by strengthening shipping services and diversifying their sales items. Despite of the rapid growth of the three social commerce companies, operating profits recorded a deficit in the last year. It was analyzed that major sources of operating income deficit are excessive marketing costs, investment in logistics and organizational structures that require high costs. Despite the operating income deficit, social commerce companies are likely to attract a large amount of domestic and foreign investments, and therefore it is expected that social commerce companies would grow continuously. However as the influence of social commerce companies in the online retail market is expanding and competitions among companies intensifies, conflicts are occurring due to unfair transaction with suppliers. Moreover, as the number of social commerce users is on the increase, consumer damages are also increasing. Therefore, it is required to make sustained monitoring efforts by the government concerning the social commerce market so that proper transaction practices are established, thus securing soundness of the retail industries while reducing consumer damage. 

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KTV생방송 대한민국, 뉴노멀 시대 서비스산업 정책 과제는?

주체 : 산업연구원

KIET Research faculty

  • 학력
    • Osaka Prefecture University (Ph.D)
    경력
    • 2021.06 - 현 재 제22대 산업연구원 원장
    • 2017.10 - 2019.05 대통령비서실 중소기업비서관/중소벤처비서관 비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업비서실 중소기업
    • 2015.04 - 2017.10 한국중소기업학회 부회장
    • 2015.03 - 2017.02 한국산업조직학회 감사
    • 2009.03 - 2017.10 한국동북아경제학회 이사
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월간 KIET 산업경제 코로나19 발생 이후 제조업 고용 변화: 중간 점검

코로나19 발생 이후 대부분의 고용 관심사가 항공 및 여행서비스, 음식·숙박 서비스 등 주로 서비스 업종에 집중된 상황에서 본 연구는 최근 그 중요성이 강조되고 있는 제조업의 고용변화를 살펴보았다. 분석에 따르면, 코로나19 이후 제조업 고용은 비교적 큰 충격 없이 빠르게 회복하는 모습을 보이고 있다. 제조업 고용은 서비스업에 비해 큰 충격 없이 유지되고 있고, 코로나19 직후 2020년 상반기에 약간 하락하였지만 하반기부터 회복 추세를 보이고 있으며, OECD 주요국의 제조업과 비교하여도 일본과 함께 고용 충격이 비교적 작게 나타나고 있다. 그러나 전반적으로 양호한 고용 성적에도 불구하고 제조업 내 특성 별로는 차이가 나타나는 것으로 보인다. 종사상 지위 별로 보면, 임시·일용직, 고용원이 있는 자영업자에서 고용 충격이 상대적으로 크게 나타났고, 상용직과 고용원이 없는 자영업자는 큰 충격이 없는 것으로 나타났다. 제조업 규모별로는 300인 이상의 경우 코로나 발생 초기 약간의 충격 이후 고용이 빠르게 반등하면서 코로나 이전보다 고용이 더 증가한 반면, 이보다 작은 규모의 제조업체들의 경우 고용 회복이 더디게 나타나고 있다. 고용의 중장기, 단기 추세선을 비교한 결과 제조업 업종에 따른 차이를 보였다. 코로나 발생 이전 3년간의 추세선을 2020년 1월부터 연장한 선과, 2020년 1월부터의 실제 자료를 이용한 단기 추세선을 비교한 결과, 의약품은 코로나19 발생 이전부터 시작하여 코로나19 발생 이후에도 견조한 증가세를 유지하고 있으며, 전자부품·컴퓨터, 기타운송장비, 가구는 코로나19 이후 오히려 고용 추세가 개선되었다. 그러나 다수 업종은 코로나 발생 이후 고용이 하락하였는데, 특히, 비금속광물, 1차금속, 금속가공 분야나 인쇄·기록매체 업종에서 하락이 상대적으로 크게 나타났다.

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